MAVİLERE YOLCULUK

Artistic - Articles - Training

  /   327   /   01 February 2019, Friday

 Print
(Hicran Cigdem YORGANCIOĞLU) Bu eğitim, seminer , atöyle içeriğine ilişkin 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’ndan doğan mali ve manevi hakların gerçek sahibidir MAVİlLERE YOLCULUK H.Çiğdem Yorganciglu Cigdem Yorgancioglu

  Maviye boyadım duvarımı bugün ....

 

 

(Hicran Cigdem YORGANCIOĞLU) Bu eğitim, seminer , atöyle  içeriğine  ilişkin 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’ndan doğan mali ve manevi hakların gerçek sahibidir

 

 

MAVİlLERE  YOLCULUK

H.Çiğdem Yorganciglu

 

Çok yorgunum, beni bekleme kaptan. Seyir defterini başkası yazsın. Çınarlı, kubbeli,mavi bir liman. Beni o limana çıkaramazsın... Nâzım HİKMET.

 

 

 

Yeşilin maviyle buluştuğu yerde  mavi yolculuğumuzda, Ben  turkuaz idim  Sen koyu maviyi de aldın oyuna. Masmavi derinlikler içinde  ben gece mavisi bir , lacivert…idim sen . Çivit mavisini çizdin uçsuz bucaksız mavinin koynuna-Çiğdem – Ocak 2019 Mavi  Esintiler

 

 

 

 

 

Mavi, yaratıcılığı ve zekayı gösteren serin ve sakinleştirici bir renk olarak görülmektedir.. Mavi renk, büyük şirketler, hastaneler ve havayolları arasında popüler bir renktir. Ekseriya sadakati, özgürlüğü, hüznü, gücü, bilgeliği ve güveni sembolize eden bir renktir. Mavi renk anlamının da ruh üzerinde sakinleştirici bir etkisi olduğu bilinmektedir. Mavi, gökyüzünün ve denizin rengidir ve bu görüntüleri temsil etmek için sıklıkla kullanılır. Mavi, hemen hemen her renkte genellikle iyi görünen bir renktir ve özellikle erkeklere atıf yapılan bir renktir. Mavi, huzur ve sükunet arar ve fiziksel ve zihinsel rahatlamayı destekler. Mavi rengin stresi azaltığına ,sakinlik, rahatlama ve düzen hissi yarattığına inanılır. Julius Caesar, Keltlerin ve Almanların düşmanlarını ürkütmek  için yüzlerini mavi renge boyadığını ve yaşlandıklarında saçlarını maviye boyadıklarını yazmıştır.yoksa savasçının rengi midir mavi ?

 

Semavi dinlerden Hristiyanlığı ve daha sıklıkla da Museviliği sembolize ettiğine inanılan  mavi, İslamiyet inancında “cemaat rengi”ni simgeler ve mezkur mavi  turkuvaz mavisidir. 

 

Mavi boncuk dağıtıyoruz maviliklere bugün. Wassily Kandinsky cennetin mavi olduğuna inanırdı cehennemin kırmızısından uzak bir noktada . Mavi çöp poşetleri bile dizildi dinliyor mavinin öyküsünü .  Bizans İmparatorluk kilisesinde koyu  maviyi Roma’da mavi yakaya aldım   Görkemini Okyanuslara  ihtişamını gökyüzüne boyamış dinginliğe mavi saldım .iki yakası bir araya gelmeyen işçinin emeğin rengidir yakada

 

Sınırsız seyahat mümkün müdür mavi kartla ? Matrix’te siz hangi hapı seçerdiniz Mavi’yi mi kırmızıyı mı ? , Emeğin mavi yakanın rengi mi yoksa kraliyetin aristokrasinin mi ? Kieslowski sinemasında neyi temsil eder Mavi , özgürlük  müdür. Yoksa  Acı, üzüntü, sıkıntı, keder, elem hüznün rengi midir mavi . Vincent van Gogh’un Old Man in Sorrow(Kederli  İhtiyar  Adam) adlı eserinde ki acıdan   büklüm yaşlı adamın  ızdırap ve kederini yansıtan mavi bir elbise vardır. Ağıt yakan American müzik türünün adının da “blues” olması tesadüf müdür acaba . Van Gogh ve daha bir çok ressam maviyi neden elemin rengi olarak seçmitir ? film tarihini incelerseniz, tüm büyük yönetmenlerin bilinçli bir şekilde renk sembolizmini ve psikolojisini izleyicileri ile etkili bir şekilde iletişim kurmak için kullandığını görmekteyiz  ve bu minvalde  filmlerdeki mavi renk ekseriya  üzüntüyü bildirmek için kullanılır. Blue Valentine filmi, bu mesajı iletmek için kullanılan mavinin güzel bir örneğidir. Mavi tekk midir? .

 

Goethe, mavi rengin karanlığa olan bağından, siyahla akrabalığından söz eder.1 Servet-i Fünun döneminin önde gelen üç edebiyatçısı  Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin ve siyahla akraba olan mavinin şiirini ve romanını yazarlar.   Atilla İlhan’ın 1952-1956 yıllarında çıkardığı derginin ismi  olan “Mavi”nin etrafında toplanan  Garip akımına tepki olarak çıkan,  şiirin bütünüyle açık olamayacağını, anlam kapalılığının şiiri düzyazıdan ayıran en mühim etmen  olduğu görüşünü savunan, aralarında  Orhan Duru, Ferit Edgü,  Tahsin Yücel gibi sanatçıların bulunduğu bir edebi topluluk vardı MAviciler diye anılırdı Mavi Akımı mensubuydular .

 

Mavi rengi, kırmızı, siyah,  kahverengi  gibi  mağara resimlerinde kullanılan bir renk değildir. Zira pigmentler açısından eldesi hayli zordur. Bazı bilim adamları en eski insanların aslında renk körü olduğuna ve yalnızca siyah, beyaz, kırmızı ve daha sonra sarı ve yeşil renklerin tanınabileceğine inanmaktadır. Sonuç olarak, mavi renk kavramına sahip olmayan ilk insanlar basitçe onu tarif edecek kelimeleri dahi  yoktu. Bu, okyanusu “şarap kırmızısı denizi” olarak tanımlayan Homer’in Odyssey'i gibi eski edebiyatlara da yansımıştır.

 

Blue-MAVİ , ilk olarak, dekoratif sanatlarda kullandıkları kalıcı bir pigmentin nasıl oluşturulacağını bulan antik Mısırlılar tarafından üretildi. Ardından Mavi renk önümüzdeki 6.000 yıl boyunca gelişmeye devam etti ve bazı ünlü pigmentler bile en ünlü sanat eserlerini yaratmak için dünyanın önde gelen sanatçıları tarafından kullanıldı.   Sentetik olarak üretilen ilk renk pigmenti olarak kabul edilen Mısır mavisi (ayrıca cuprorivait olarak da bilinir) 2.200 B.C. Kum ve azurit ya da malakit gibi bakır içeren bir mineral ile karıştırılmış öğütülmüş kireçtaşından yapılmıştır ve 1470 ile 1650 ° F arasında ısıtılmıştır. Sonuç, daha sonra uzun süre kalıcı bir boya veya sır oluşturmak için ezilmiş ve yumurta akı gibi kalınlaştırıcı maddelerle birleştirilmesi gereken bir opak mavi camdı.

 

Mısırlılar tonu çok fazla tuttular ve seramik, heykel ve hatta firavunların mezarlarını süslemek için kullandılar. Renk Roma İmparatorluğu boyunca popüler kalmaya devam etti ve yeni renk üretim yöntemlerinin gelişmeye başladığı Greko-Romen döneminin sonuna kadar (M.Ö. 332 M.Ö. 395) kullanıldı. Sentetik olarak üretilen ilk renk pigmenti olarak kabul edilen Mısır mavisi (ayrıca cuprorivait - cuprorivaite olarak da bilinir) M:Ö 2.200 ‘de kum ve azurit ya da malakit gibi bakır içeren bir mineral ile karıştırılmış öğütülmüş kireçtaşından yapılmıştır ve 1470 ile 1650 ° F arasında ısıtılmıştır. Sonuç, daha sonra uzun süre kalıcı bir boya veya sır oluşturmak için ezilmiş ve yumurta akı gibi kalınlaştırıcı maddelerle birleştirilmesi gereken bir opak mavi camdı. Mısırlılar seramik, heykel ve hatta firavunların mezarlarını süslemek için kullandılar. Renk Roma İmparatorluğu boyunca popüler kalmaya devam etti ve yeni renk üretim yöntemlerinin gelişmeye başladığı Greko-Romen döneminin sonuna kadar (M.Ö. 332 M.Ö. 395) kullanıldı.

 

 

Ultramarine, genellikle Gérard David’in Meryem Ana’nın mavi cübbesi ve Kadın Azizler’in Çocuğu üzerinde görülen bir renk idi Barok ustası Johannes Vermeer – İnci  Küpeli Kız da  deniz mavisi rengiin peşinde idi  Sentetik  ultramarin 1826'da, bir Fransız kimyager tarafından icat edilinceye ve, “Fransız Ultramarin” olarak adlandırılana kadar, aşırı pahalıydı .

 

 

8. ve 9. yüzyıllara kadar gerilere giden  Kobalt mavisi ise  seramik ve mücevherlerin renklendirilmesinde kullanılrken Çin’de mavi ve beyaz desenli porselenlerde görülüyrdu. . Daha sonra alümina bazlı daha saf bir versiyon Fransız kimyager Louis Jacques Thénard tarafından 1802'de keşfedildi ve ticari üretim Fransa'da 1807'de başladı. JMW Turner, Pierre-Auguste Renoir ve Vincent Van Gogh gibi ressamlar yeni pigmenti kullanmaya başladı.zira  pahalı ultramarine  karşı kayda değer bir  alternatif Olmuştu

 

Resimlerde mavi kullanmak pahalı olsa da, ölmekte olan tekstillerde kullanmak çok daha ucuzdu. Lapis lazuli'nin nadirliğinden farklı olarak, “indigo” adı verilen yeni bir mavi boyanın gelmesi, dünyada üretilen ve fazlasıyla yetiştirilen bir üründen (Indigofera tinctoria) geldi. İthalatı, 16. yüzyılda Avrupa tekstil ticaretini sarstı ve Avrupa ile Amerika arasındaki ticaret savaşlarını kızıştırdı

 

Denizci mavisi olarak bilinen, donanmanın rengi ,mavinin en koyu tonu var bir de navy blue - aynı zamanda lacivert olarak da bilinir - İngiliz Kraliyet Donanması üniformaları için resmi renk olarak kabul edildi ve 1748'den beri memurlar ve denizciler tarafından giyildi..

 

Ve yağlı boya tablolarımda  beyazla birlikte kullanmaya aşık olduğum renk   Berliner Blau olarak da bilinen Prusya mavisi, Yanlışlıkla Alman boya üreticisi Johann Jacob Diesbach tarafından keşfedildi. Aslında Diesbach yeni bir kırmızı yaratmaya çabalıyordu , ancak materyallerinden biri olan potash hayvan kanıyla temas edince pigmentin beklendiği  gibi daha kırmızı olmak yerine, hayvan kanı şaşırtıcı bir kimyasal reaksiyon yarattı ve canlı bir mavi renk verdi. Pablo Picasso, Prusya mavisi pigmentini sadece Mavi Döneminde kullandı ve Japon tahta barikat sanatçısı Katsushika Hokusai, Kanjiwa'daki ikonik The Great Wave'in yanı sıra Otuz Altı Fuji Dağı dizisinin diğer izlerini de basmak için kullandı. Ancak, pigment sadece şaheserler yaratmak için kullanılmadı. 1842'de İngiliz astronom Sir John Herschel, Prusya mavisinin ışığa karşı benzersiz bir duyarlılığa sahip olduğunu ve çizimlerin kopyalarını oluşturmak için mükemmel bir renk tonu olduğunu keşfetti. Bu keşif, günümüzde ““blueprints.” olarak bilinen planlarının ve tasarımlarının kopyalarını oluşturabilecek mimarların beğenileri için paha biçilmezdi.

 

Fransız ressam Yves Klein, gökyüzünün renginin peşinde koşarken, en iyi mavisini düşündüğü ultramarinin mat bir versiyonunu geliştirdi. International Klein Blue (IKB) 'yı bir marka olarak tescil ettirdi ve derin renk tonu 1947 ve 1957 yılları arasında imzası haline geldi.  Bu renkle tekrar tekrar monokromlar üretti. 200'ün üzerinde tek renkli tuval, heykel ve hatta insan modelini IKB renklerinde boyadı. Klein’in çalışmalarında  mavide bir anlam eksikliği  ile tariff edilirdi ve  içeriğnden  ziyade mavi  boşluk ya da yokluk” ifadesiydi

 

2009'da Profesör Mas Subramanian ve Oregon Eyalet Üniversitesi'nde yüksek lisans öğrencisi Andrew E. Smith tarafından kazara yeni bir mavi ton keşfedildi. Elektronik yapmak için yeni malzemeler araştırırken, Smith, örneklerinden birinin ısıtıldığında parlak maviye döndüğünü keşfetti. YInMn mavisi olarak adlandırılan itriyum, indiyum ve manganez kimyasal yapısından sonra, Haziran 2016'da ticari kullanım için pigmenti serbest hale geldi

 

 

Tarihsel ve siyasal anlamda Fransızlar maviyi İngilizler kırmızıyı, Hollandalılar turuncuyu, İrlandalılar yeşil rengi sahiplenirler   peki ya Türkün Mavisi ?

 

Simgesel anlamda Mavi Türk kültüründe genellikle kutsal “gök”  ve “ su” rengi olarak anlamını bulur  Ebediyeti , dinginliği çağrıştırır. Dostluk, sadakat, türeyiş, refah, aydınlık, temizlik ve ruhanilik gibi manalarda bulur sembolik anlamını. Öte yandan Mavi  bir yön adı olarak da doğunun, doğumun, varlığın, başlangıcın, ilk olma durumunun ifadesi olarak kabul edilmiştir. mavi nazara karşı da koruyucu olarak da bilindiğinden mavi nazar boncukları tesadüf değildir.

 

 

Osmanlı döneminde, İznik çinilerinin favor,  rengi Turkuaz, esasında  CuAl6 (PO4) 4 (OH) 8 · 4H2O kimyasal formülü ile, bakır ve alüminyumun hidratlanmış bir fosfatı olan opak, mavi-yeşil bir mineraldir. Turkuaz, aynı isimdeki mücevhere dayalı mavi / yeşil bir renktir. Turkuaz kelimesi Fransızca'dan "Türkçe" ye  gelir.. Turkuvazın renk olarak İngilizce olarak ilk kullanımı 1573 yılında gerçekleşmiştir. Renk çerkında mavi ile yeşil arasına yerleştirilen turkuaz, az miktarda sarı ile soluk mavi ve yeşil veya mavi karışımıdır. cam mavisi ve camgöbeği rengidir.Mavinin huzurunu, yeşili büyütürken  sarı enerjisini yayan, sakin coşkulu , bir renktir. Turkuaz net düşünmeye yardımcı olduğuna inanılan bir renktir. sakinleştirici etkiye sahip lması hasebiyle Osmanlı döneminde görkemli camileri süsleyen çinilerde en çok tercih edilen renkti. Türk mavisidir onun diğer adı . ismini  Türkiye topraklarında bulunan Turkuaz mineralinden alıır.

 

Dahası var , maviye dair sözümüz bitmedi henüz , Daha yeni açıldık mavilere

 

 

 

 


  

Comments